Incaso

Incaso-ul, ca modalitate de plata, reprezintă tratarea de către bănci a documentelor comerciale (facturi, documente de transport) si/sau financiare (cambii, bilete la ordin) in conformitate cu instrucţiunile primite de la exportator, cu scopul de a:

  • obţine plata si/sau acceptarea;
  • remite documentele contra plata si/sau acceptare;
  • emite documentele in baza altor termeni si condiţii. 

Avantaje

  • utilizarea incasao-ului este mai sigura decât utilizarea ordinului de plata simplu, conferind o anumita certitudine partenerilor privind îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contractul comercial încheiat;
  • implica costuri mai mici fata de acreditiv;
  • in cazul incasao-urilor ce prevăd eliberarea documentelor contra acceptare, trasul are posibilitatea de a vinde marfa si de a obţine disponibilităţi înaintea plaţii;
  • nu necesita blocarea disponibilităţilor importatorului.

Caracteristici

  • Operaţiunea este iniţiata întotdeauna de câtre exportator.
  • Aceasta modalitate de decontare ce se bazează, in esenţa, pe obligaţia de plata a cumpărătorului, asumata prin contractul comercial, fără a comporta nici un angajament de plata din partea băncilor implicate in derulare.
  • Scopul operaţiunii este transmiterea documentelor comerciale si/sau financiare de la beneficiarul plaţii la plătitor contra plata/acceptare sau in alte condiţii.
  • Obligaţia de plata in cadrul incasoului revine trasului. Banca preia obligaţia de plata numai in cazul incasoului garantat.
  • Incaso-urile sunt reglementate prin Regulile Uniforme privind Incaso-urile, Publicaţia 522 (revizuita in 1995, in vigoare de 01.01.1996) a Camerei Internaţionale de Comerţ Paris.

Modalitatea de eliberare a documentelor

  • documente contra acceptare (D/A): In acest caz, documentele comerciale sunt însoţite si de o cambie, eliberarea documentelor de banca trasului se face după ce acesta accepta cambia (trata);
  • documente contra plata (D/P): Eliberarea documentelor de câtre banca trasului se realizează după ce acesta le-a plătit;
  • in alte condiţii, in conformitate cu instrucţiunile primite de la trăgător.

SCHEMA DE DERULARE A INCASSO-ULUI DOCUMENTAR

1-a etapă.Importatorul şi exportatorul convin prin contract termenii operaţiunii şi plata prin incaso.

A 2-a etapă.Exportatorul expediază mărfurile în conformitate cu termenii contractuali, obţine documentele care atestă îndeplinirea obligaţiilor de livrare şi prezintă băncii sale (banca remitentă) setul de documente comerciale şi/sau financiare, însoţit de ordinul de plată la incaso (cuprinzînd ordinul clar privind eliberarea documentelor contra plată/acceptare/alte condiţii).

A 3-a etapă.Banca remitentă (a exportatorului) transmite documentele băncii prezentatoare (a importatorului), însoţite de o scrisoare de remitere, în care sunt preluate instrucţiunile primite de la exportator.

A 4-a etapă.Banca prezentatoare (a importatorului) avizează importatorul despre primirea documentelor.

A 5-a etapă.În funcţie de instrucţiunile primite la incaso, banca prezentatoare eliberează importatorului documentele, fie contra plăţii, fie contra acceptării unei trate/ emiterii unui bilet la ordin; în baza documentelor de livrare, importatorul preia marfa.

A 6-a etapă.După încasarea contravalorii documentelor de la importator, banca prezentatoare transferă suma băncii remitente sau, după caz, îi remite efectul de comerţ acceptat/emis sau îi confirmă acceptarea acestuia.

A 7-a etapă.Banca remitentă notifică exportatorul despre încasarea exportului sau acceptarea tratei/ emiterii biletului la ordin şi, după caz, îi creditează contul sau îi remite efectul de comerţ.  

Pentru întrebări cu referire la decontări internaționale, telefonați: (373 22) 218-041, 218-043